Har utstedt 1000 digitale ledsagerbevis

Interessen er stor blant kommuner for å ta i bruk tjenesten Fiks digitalt ledsagerbevis. Nylig ble landets ledsagerbevis nummer 1000 utstedt i Trondheim.

Laminerte plastkort er byttet ut med digitale ledsagerbevis, som registreres og administreres av saksbehandlere i kommuner. Tjenesten gir oversikt over hvem som har, og har hatt, tilgang til å administrere ledsagerbeviset.

– Så langt i 2024 har 63 kommuner registrert seg for Fiks digitalt ledsagerbevis. Mottakelsen har vært veldig god, og vi får mange positive tilbakemeldinger fra kommuner som har tatt i bruk tjenesten. Vi kan vel allerede si at denne tjenesten er en suksess, sier Sidsel Nordhagen, daglig leder i KS Digitale fellestjenester.

Har gjort det enkelt å dele

Fiks digitalt ledsagerbevis er under stadig utvikling og ny funksjonalitet legges til. Nytt nå er at personer med rollen eier eller administrasjonsrett, med norsk personnummer og som er fylt 18 år, selv kan dele ut ledsagerbevis til venner og familie.

– Å få på plass delingsfunksjon var en viktig milepæl i videreutvikling av det digitale ledsagerbeviset. Dette gjør tjenesten enda mer smidig for både kommunen og brukerne selv, sier Sidsel Nordhagen, daglig leder i KS Digital.

Digitalt ledsagerbevis gjør det mulig å dra spontant på kino for oss også!

Pappa til Sigurd (13)

Trondheim leder an

Trondheim deltok som pilotkommune i utviklingen av Fiks digitalt ledsagerbevis. Nå er de kommunen med fleste registrerte bevis – og deltar også i det nasjonale brukerrådet som er etablert for tjenesten.

– Ved å tilby innbyggerne i Trondheim kommune digitalt ledsagerbevis, blir det mindre fare for at den som innehar ledsagerbeviset unngår at det fysiske kortet blir borte. At også andre støttepersoner kan få tilgang til det digitale ledsagerbeviset gjør at en slipper å ha flere fysisk kort, som kan komme på avveie. I dagens samfunn hvor det meste er digitalisert, så bidrar digitalt ledsagerbevis til at innehaveren kan henge med i det digitale samfunnet, forteller Cecilie A.M. Oterholm er førstesekretær ved helse- og velferdskontoret Falkenborg. Hun er førstesekretær ved helse- og velferdskontoret Falkenborg, og håndterer alle kommunens digitale ledsagerbevis.

Nylig tok også folkerike Oslo i bruk Fiks digitalt ledsagerbevis. Dermed har nå nærmere to millioner innbyggere mulighet til å få et ledsagerbevis i en app på sin mobil.

Endelig blir det mye lettere å dele ledsagerbeviset med Adams besteforeldre når de vil ta ham med på aktiviteter. Hverdagen vår blir også mer og mer digital, så et digitalt ledsagerbevis vil bidra til lavere puls når vi skal huske alt annet på vei ut av døra.

Pappa til Adam (5)

Fiks digitalt ledsagerbevis

  • En nasjonal fellesløsning for å registrere, holde oversikt og distribuere ledsagerbevis til innbygger.
  • Alle personopplysninger behandles og oppbevares på en sikker måte.
  • Løsningen gir innbygger mulighet til å få ledsagerbeviset tilgjengelig på sin mobil, også når de er i områder uten mobildekning.
  • Med digitalt ledsagerbevis kan eier, eller personens foreldre eller verge, ha ledsagerbeviset tilgjengelig på sin mobil. For ledsagere som har flere bevis, kan visning av disse enkelt byttes på i appen.

Les mer om Fiks digitalt ledsagerbevis