Snart kan barnevernet bruke nye fellesløsninger for innbyggerdialog

Gutt ser på en mobil på sengekanten.
Illustrasjonsfoto: iStock.com

Digitaliseringstakten er høy i kommunalt barnevern, og mange kommuner har allerede anskaffet eller implementert nytt fagsystem. Snart lanseres to nye fellesløsninger; Min kommune – barnevern og Chat – barnevern.

I 2016 ble det nasjonale initiativet DigiBarnevern etablert, for å øke barnevernets evne til å gi god og effektiv hjelp til barn og unge som trenger det. DigiBarnevern er et samarbeid mellom Bufdir, KS og kommunene Trondheim, Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Bærum, Asker og Lørenskog. Siste tilskudd fra DigiBarnevern er prosjektet ‘Innbyggertjenester’ – som ferdigstilles i løpet av høsten. Her er viktigste målgruppen innbyggere.

KS Digital har på oppdrag fra prosjektet utviklet to nye fellesløsninger. Disse har som mål at både innbyggere og saksbehandlere skal få bedre løsninger for samarbeid i barnevernssaker. I tillegg skal barneverntjenester, som tar i bruk løsningene, også får ut mer gevinst fra sin øvrige innsats i digitaliserings- og endringsarbeid.

Vi håper mange kommuner vil vurdere å ta i bruk løsningene i løpet av det kommende året. Det anbefales å starte forberedelsene snarest.

Hva oppnår barneverntjenesten med løsningene?

Mye kommunikasjon mellom innbygger og barnevern foregår per i dag på papir eller i kanaler som ikke ivaretar personvern, sikkerhet og universell utforming godt nok, eller som er ulovlig å bruke. Målet med de nye løsningene er at barneverntjenesten kan tilby sikre og inkluderende kanaler på innbyggernes premisser.

Min kommune – barnevern

Med Min kommune – barnevern kan barneverntjenesten samarbeide med innbyggere direkte fra fagsystemet.

  • Innbyggere kan blant annet lese og svare på saksdokumenter, be om innsyn og gi og trekke samtykke.
  • Løsningen krever pålogging med ID-porten.
  • Saksbehandler styrer tilgang til dokumenter direkte fra fagsystem, og får inngående post fra innbygger direkte inn på sak.
  • Det er gjort et grundig arbeid med behovskartlegging, UX og universell utforming, slik at løsningen er inkluderende og viser innholdet i en tydelig sammenheng.

Chat – barnevern

Med Chat – barnevern skjer kommunikasjon med innbyggere og andre kommunalt ansatte i en sikker chatløsning.

  • Løsningen er ende-til-ende-kryptert, og barneverntjenesten styrer tilgang til chatrommene.
  • Saksbehandler i barnevernet administrerer løsningen gjennom sitt eget brukergrensesnitt.
  • Barn, ungdom, foresatte – og personer som jobber andre steder i kommunen – kan bli invitert i adskilte chatrom. De chatter direkte fra en app på mobilen, som ikke avslører til andre at de har et forhold til barnevern.

Informasjon og veiledere

Du finner mer informasjon om løsningene på våre nettsider. Informasjon er til hjelp for kommunen å forberede seg for å ta løsningene i bruk.

Vi vil oppdatere sidene fortløpende og vil legge ut veiledere og presentasjoner om hvordan de digitale løsningene kan hjelpe barneverntjenesten å være tilgjengelig, å bygge tillit og å styrke brukermedvirkning og rettsikkerhet.

Veiledere er utviklet av ressurser i barnevernet, og inkluderer juridiske og barnevernfaglige vurderinger.

Hva koster det å ta løsningene i bruk?

Pris
For drift, forvalting og videreutvikling av løsningene vil KS Digital fakturere en månedspris. Kommuner kan se hva tjenesten vil koste ved å bruke vår priskalkulator. Prisen følger den nye prismodellen til KS Digital, som ble vedtatt etter en høringsrunde i kommunal sektor. Prisen består av en fast pris og en pris per innbygger. Innbyggerprisen justeres etter kommunestørrelse; store kommuner betaler noe mindre per innbygger. OBS! Alle kommuner i et barnevernssamarbeid må ta i bruk tjenesten.

Engangsavgift til Digifin
Behovsprosjektet og utvikling av tjenestene er finansiert med prosjektstøtte gjennom ‘Finansieringsordning for digitaliseringsprosjekter i kommunal sektor’ (DigiFin). Prosjektstøtten tilbakebetales til Digifin gjennom en engangskostnad for alle kommunene som tar løsningene i bruk.

Mer informasjon
En mer detaljert oversikt over kostnadene finner du på nettsiden for hver løsning. Annen nyttig informasjon finner du her:

Se prisoversikt med priser og Digifin-avgifter for alle Fiks-tjenester

Bruk vår priskalkulator for å se pris for din kommune

Les mer om den nye prismodellen

Hvordan vet vi at løsningen er sikre?

Opplysninger i en barnevernssak inkluderer noen av de mest sensitive personopplysninger som kommuner behandler. Løsningene har blitt utviklet nettopp for å ivareta innbyggernes sikkerhet og personvern. Løsningene er sikre og dataene er krypterte, men en digital løsning er aldri mer sikker enn det svakeste ledd. Det har vært flere avvik i digitale løsninger i barnevernet de siste årene. Vi vil bidra til at kommuner og innbyggere kan stole på at dataene er trygge, men også at brukere ikke skal kunne gjøre feil, om det er tilsiktet eller ikke.

Kommuner som tar i bruk løsningene må gjøre sine egne vurderinger av risiko og tiltak. Dette er et krevende arbeid, og som leverandør av fellesløsninger vil vi hjelpe kommunen så mye som mulig med dette arbeidet. Sammen med kommuner har vi derfor utarbeidet dokumentasjon som hjelper kommunen å identifisere tiltak som reduserer risiko til et akseptabelt nivå. Kommunen må selv tilpasse innholdet til kommunens situasjon. Mange av de risikoreduserende tiltakene vil være sammenfallende med tiltak som kommunen har gjort i forbindelse med implementering av nytt fagsystem.

Følgende dokumenter finner du på våre nettsider for hver løsning. Vi setter pris på alle innspill og spørsmål, og vil oppdatere dokumentasjon ved nye innspill og evalueringer.

  • grunnlag for ROS med en produktbeskrivelse som inkluderer diagram om dataflyt og tekniske opplysninger
  • bilag til databehandleravtalen (som vil gjelde i tillegg til hovedavtalen og databehandleravtale)
  • mal for kommunen sin egen ROS-vurdering
  • mal for kommunen sin egen DPIA