Veileder for mottak av bekymringsmeldinger i fagsystem

Illustrasjonsfoto fra kontormiljø

Mange barneverntjenester bytter fagsystem i år og neste år. Tar din kommune i bruk nytt fagsystem for barnevern? Da må administrator av tjenesten endre oppsettet for mottak av bekymringsmeldinger på våre administratorsider.

Følg vår veileder som beskriver oppsett steg for steg:

Leverandør av fagsystem har egne veiledere som beskriver oppsett i fagsystem. Ta kontakt med leverandør for spørsmål som gjelder fagsystem.

Samarbeider din kommune om barneverntjeneste?

Alle kommuner i et samarbeid må ta i bruk og sette opp Nasjonal portal for bekymringsmelding; ikke kun vertskommunen.

Når en offentlig ansatt med meldeplikt eller en innbygger vil melde bekymring, vet ikke hen nødvendigvis om hvordan barneverntjenesten er organisert for din kommune. Derfor må alle kommuner kunne velges som mulig mottaker. Det betyr også at tjenesten må settes opp for alle kommuner.

Spør oss, vertskommunen eller fagsystemleverandør om hjelp, hvis du er usikker hva du må gjøre.

Nasjonal portal skal dekke hele landet

Per i dag har 300 kommuner tatt i bruk tjenesten, og andel bekymringsmeldinger som sendes gjennom portalen øker. Det er en fordel for både innbyggere og barneverntjenesten at bekymringsmeldinger sendes gjennom portalen, og mottas direkte i fagsystem. Meldingene kommer inn umiddelbart, strukturert, sikkert og med de nødvendige opplysningene for en effektiv vurdering. Barneverntjenester kan dermed gi rask hjelp. Dette skal gjelde for absolutt alle barn og unger, uavhengig av hvor i landet de bor.

Når alle kommuner kan motta meldinger gjennom portalen, vil også flere meldere bruke kanalen for å sende meldinger. Det er også en fordel for barneverntjenesten at det er én hovedkanal for mottak – istedenfor mange forskjellige kanaler.

Målet er at alle kommuner i hele Norge vil ha tatt i bruk Nasjonal portal for bekymringsmelding innen 2025, og at andel meldinger som sendes og mottas gjennom portalen fortsetter å øke.