Avtaler og priser
For å benytte tjenestene våre, trenger dere først en hovedavtale om bruk av Fiks-plattformen. I tillegg må dere signere et tjenestevedlegg for den enkelte tjeneste dere ønsker å ta i bruk.
Ny prismodell
Fra 2025 gjelder ny prismodell for bruk av Fiks-tjenestene. Denne skal sikre en mer bærekraftig tjenesteutvikling og rettferdig fordeling av kostnadene.
Se presentasjon
Tirsdag 4. juni 2024 inviterte vi til et åpent frokostmøte om nye prismodeller. Presentasjonen (pdf) som ble gitt i møtet kan du se her.
Regn ut pris for tjenestene
Med vår kalkulator kan dere beregne den kommende prisen på de ulike tjenestene. Se hva dere vil betale neste år – og velg ulike tjenester til eller fra for å se de ulike kostnadene.
Avtaledokumenter
Hovedavtalen «Avtale om løpende tjenestekjøp over internett» signeres av den som er ansvarlig for databehandling i kommunen (vanligvis rådmann eller kommunaldirektør). Den signerte avtalen sender dere til oss på e-post: fiksavtaler@ks.no.
Last ned hovedavtalen:
KS-Fiks_SSA-L-generell-avtaletekst (PDF)
For hver tjeneste dere ønsker å ta i bruk, må dere signere et tjenestevedlegg (tjenesteavtale).
Signerer tjenestevedlegg digitalt:
- Logg inn på forvaltning.fiks.ks.no.
- Velg den aktuelle tjenesten og «Ta i bruk».
- Signer dokumentene med Postens signeringsløsning.
Du er nå klar til å ta tjenesten i bruk!
Obs! Digital signering er dessverre ikke tilgjengelig for tjenestene Skatt- og inntektsopplysninger, SvarUt og Digiorden, og disse må derfor signeres på papir og sendes til KS på e-post fiksavtaler@ks.no.
Ønsker du å lese tjenestevedleggene uten å logge inn, finner du dem under den enkelte tjeneste. Se alle tjenestene.
Tjenester med spesielle vilkår
Alle kommuner og fylkeskommuner må godkjenne Skatteetatens bruksvilkår for å få tilgang til det moderniserte folkeregisteret og gi KS tilgang til å hente opplysninger fra registeret på vegne av dere.
- Dere må fylle ut skjemaet RF – 1514 «Søknad om tilgang til Folkeregisteret» i Altinn. Skjemaet må sendes inn for å godkjenne bruksvilkårene til det nye folkeregisteret. Se veiledningen «Utfylling av søknad om tilgang til folkeregisteropplysninger – RF1514». Informasjon om dette finner dere på Skatteetatens nettside.
- I Altinn må dere også tildele KS rettighet til å hente ut folkeregisteropplysninger på deres vegne. Se veiledningen «Hvordan delegere rettighet til KS».
Tilgang til Skatt- og inntektsopplysninger krever egne avtaler med Skatteetaten før Fiks-tjenesten kan tas i bruk.
Les mer om hvordan du får tilgang til Skatteetatens delingsløsning for skatte- og inntektsopplysninger:
Fiks Min Kommune er finansiert med prosjektstøtte gjennom «Finansieringsordning for digitaliseringsprosjekter i kommunal sektor» – forkortet Digifin. Denne prosjektstøtten betales tilbake til Digifin gjennom en engangskostnad for alle kommunene som tar løsningen i bruk.
For å ta i bruk Fiks Min Kommune og Fiks Digisos må akseptere vilkårene for DigiFin.
Fiks Digisos er finansiert med prosjektstøtte gjennom «Finansieringsordning for digitaliseringsprosjekter i kommunal sektor» – forkortet Digifin. Denne prosjektstøtten betales tilbake til Digifin gjennom en engangskostnad for alle kommunene som tar løsningen i bruk.
For å ta i bruk Fiks Digisos må kommunen akseptere vilkårene for DigiFin.
Priser og fakturering
Tirsdag 4. juni 2024 inviterte vi til et åpent frokostmøte om nye prismodeller. Presentasjonen som ble gitt i møtet kan du se her: Frokostmøte om nye prismodeller (pdf)
Prinsippet for Fiks-plattformen er at vi ved å utvikle løsninger sammen, kan oppnå økt verdi for brukerne og lavere utviklings- og forvaltningskostnader for hver enkelt kommune/fylkeskommune.
Kostnadene ved de ulike tjenestene på Fiks-plattformen fordeles etter selvkost på kommunene og fylkeskommunene som bruker tjenestene. Vi tjener ikke penger på tjenestene, men må dekke kostnader for utvikling, drift og forvaltning.
Se priser for SvarUt-tjenesten (logg inn)
Vi fakturerer en gang i kvartalet for de tjenestene kommunen/fylkeskommunen har tatt i bruk.
Administratorer i kommuner og fylkeskommuner kan selv legge inn og redigere fakturainformasjon på forvaltningssiden til Fiks-plattformen, https://forvaltning.fiks.ks.no/fiks-konfigurasjon/innstillinger/faktura. I dag sender vi kun faktura til en adresse per kunde (kommune/fylkeskommune/statlige aktører/private aktører).
Se prismodeller for de ulike tjenestene (logg inn)
Forklaring av fakturalinjer:
Vi har følgende fakturarader (alle starter med {navn på org}: mm.YY ):
Bruk av BEKYMRINGSMELDING: Fastpris pr. Svarinn-adapter
Bruk av Del dokument: fastpris
Bruk av SMITTESPORING: Innbyggere
Bruk av SMITTESPORING: Fastpris
Bruk av PRØVESVAR: Fastpris
Bruk av DIGISOS: Innbyggere
Bruk av DOKUMENTLAGER: {KontoNavn} {kontoId}
Bruk av FIKSIO: {KontoNavn} {kontoId}
Bruk av FOLKEREGISTER: Fastpris liten kommune
Bruk av FOLKEREGISTER: Fastpris mellomstor kommune
Bruk av FOLKEREGISTER: Fastpris fylkeskommune
Bruk av FOLKEREGISTER: Fastpris stor kommune
Bruk av SVARUT(Forsendelser)
Bruk av SVARUT(Altinn)
Bruk av SVARUT(SvarInn)
Bruk av Digisos Gammel løsning: Digisosforsendelser
Bruk av Minside(INNSYN): {meldingstype}
Bruk av Minside: Fastpris per måned
Bruk av Minside(Matrikkel): Fastpris per måned
Bruk av KJORETOYREGISTER: Måned med minst 10 oppslag
Bruk av KLINIKERMELDING: Fastpris
Bruk av VAKSINE: Fastpris
Vi har laget en kalkulator som kan benyttes til å beregne den kommende prisen på de ulike tjenestene. Dette for å gjøre arbeidet lettere for kundene våre når budsjettet skal settes. Gjennom kalkulatoren kan du se hva du betaler nå, og hva du vil betale neste år, og velge ulike tjenester til eller fra for å se de ulike kostnadene.