Fiks bekymringsmelding
Fiks bekymringsmelding, også kjent som Nasjonal portal for bekymringsmelding, forenkler og moderniserer måten bekymringsmeldinger sendes til barnevernet på. Utviklet av KS i samarbeid med Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), tilbyr denne digitale løsningen en effektiv og sikker plattform for både privatpersoner og offentlig ansatte.
Ta i bruk Fiks bekymringsmelding
For å ta i bruk Nasjonal portal for bekymringsmelding må kommunen inngå en databehandleravtale med KS om bruk av Fiks-plattformen. I tillegg må dere underskrive et tjenestevedlegg for tjenesten bekmringsmelding.
Dere signerer tjenestevedlegget digitalt via forvaltningssiden til Fiks-plattformen:
- Logg deg inn på forvaltning.fiks.ks.no.
- Velg den aktuelle tjenesten og klikk på «ta i bruk». Da kommer du til Postens signeringsløsning.
- Signer dokumentene.
- Du er nå klar til å ta tjenesten i bruk.
Dere kan også signere og sende inn avtalene i papirformat, men vi anbefaler digital signering for å unngå forsinkelser. Men for å kunne lese dokumentet, legger vi dokumentet også ut her:
Prisen dere betaler for tjenestene på Fiks-plattformen er beregnet etter selvkost-prinsippet. Det betyr at KS Digitale fellestjenester ikke tjener penger på tjenestene, men prisen dekker kostnader for utvikling, drift og forvaltning.
I produktbeskrivelsen beskrives:
- Bakgrunn og formål med tjenesten
- Funksjonalitet, hvilken informasjon som sendes og meldingsflyt
- Hvem som er den registrerte
- Behandlingens omfang
KS har utarbeidet maler som kommuner kan ta utgangspunkt i når dere gjør deres egne risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og vurderer personvernkonsekvenser (DPIA). Vi håper malene kan være til hjelp, men dere må selv gjøre deres egne vurderinger og tilpasse innholdet til kommunens situasjon.
Alle offentlige virksomheter må opprette egne erklæringer for hver Fiks-tjeneste som er underlagt kravene ovenfor offentlig sektor som vil gjelde fra februar 2023 (lenke til uutilsynet.no). Kommuner har altså selv ansvaret å fylle ut tilgjengelighetserklæring for Fiks bekymringsmelding på uustatus.no. For å fylle ut erklæringen kan WCAG-sjekklistene fra vår testing brukes som grunnlag. Disse finner du her på våre nettsider.
Lenke til portalen fra kommunens nettside
For at innbyggere og offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt skal finne portalen kan det være lurt å lenke til den fra kommunens nettside. Vi har laget et utkast til tekst som dere kan bruke.
Forslag til tekst på kommunens nettside med lenke til portalen (bokmål)Last ned
Lenke til Nasjonal portal for bekymringsmelding (privatpersoner): https://bekymringsmelding.fiks.ks.no/privat
Lenke til Nasjonal portal for bekymringsmelding (offentlige ansatte): https://bekymringsmelding.fiks.ks.no/offentlig
Maler for klartspråk
KS har i samarbeid med flere kommuner laget maler i klart språk som kommunen kan ta i bruk for å sende bekreftelse til melder.
Bokmål
Nynorsk
Kommunen sparer verdifull tid ved at meldinger kommer inn samme dag som de er sendt. Kvaliteten på meldingene som kommer inn, er også bedre, og det blir dermed enklere for barnevernet å følge opp meldingene på en god måte.
Leder i barnevernstjenesten i Hammerfest kommune
Videreutvikling av Fiks Bekymringsmelding
I 2024 har vi satt som mål å legge bedre til rette for at fagsystemleverandører utvikler en integrasjon mot portalen. Hvis fagsystem bruker API-ene våre, vil en offentlig melder med meldeplikt kunne sende en bekymringsmelding direkte fra IT-løsningen hen jobber i til vanlig. Da vil offentlige meldere ikke trenge å logge seg inn i nettsideløsningen vår med ID-porten, laste ned meldingen derfra etter forsendelsen, for så å arkivere den i egen løsning.
I tillegg til vanlig drift, prioriterer vi derfor to tiltak i 2024: