Fiks Digisos
Fiks Digisos er en tjeneste for å tilrettelegge for kommunal behandling av sosialsøknader via et brukergrensesnitt på nav.no.
Digisos gir oss raskere og bedre oversikt når vi skal behandle og bedre grunnlag for oppfølging og dialog med brukerne.
Nav Hamar
Ta i bruk Fiks digisos
Søkeren fyller ut og sender søknad fra nav.no. Fiks digisos sender søknaden gjennom Fiks-plattformen til kommunens fagsystem for sosiale tjenester. Med hjelp av innsynsløsningen fra Fiks digisos kan søkeren sjekke status i saken sin. Kommunen kan også gi tilgang til NAV Kontaktsenter for å kunne se søknaden og hjelpe innbyggeren som tar kontakt.
Forutsetninger for å ta tjenesten i bruk
- Kommunen må inngå avtale med sin fagsystemleverandør. Fagsystemet må klargjøres for Digisos.
- Kommunen må også inngå samarbeidsavtale og databehandleravtale med Arbeids- og velferdsdirektoratet.
- Kommunen må være medlem av Digifin – KS sin finansieringsordning for digitaliseringsprosjekter.
For å ta i bruk Fiks Digisos må kommunen i tillegg til hovedavtale og tjenestevedlegg også akseptere vilkårene for DigiFin.
Fiks Digisos er finansiert med prosjektstøtte gjennom «Finansieringsordning for digitaliseringsprosjekter i kommunal sektor» – forkortet Digifin. Denne prosjektstøtten tilbakebetales til Digifin gjennom en engangskostnad for alle kommunene som tar løsningen i bruk.
Digisos skal fortrinnsvis bruke Fiks IO som kanal, med SvarInn som reservekanal. Det forutsetter at fagsystemet i kommunen har støtte for Fiks IO. Spør fagsystemleverandøren dersom du er i tvil om hva fagsystemet støtter.
Flere kommuner har planer å gå over til Fiks IO i løpet av 2024. Ta kontakt med oss på fiks@ks.no dersom din kommune lurer på noe. Spørsmål og innspill som din kommune får ved testing kan være verdifullt for andre kommuner!
Dersom fagsystemet ikke har støtte for Fiks IO skal det konfigureres en kanal for bruk av SvarInn.
- Konfigurasjon av Fiks Digisos for fagsystemer som har støtte for Fiks IO
- Konfigurasjon av Fiks Digisos for fagsystemer som skal bruke SvarInn
- Slik aktiverer du innsynsflate, for at NAV Kontaktsenter kan se opplysninger for å behandle søknader om sosialhjelp.
Vi har laget maler dere kan ta utgangspunkt i når dere gjør deres egne risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og vurderer personvernkonsekvenser (DPIA). Vi håper malene kan være til hjelp, men dere må selv gjøre deres egne vurderinger og tilpasse innholdet til kommunens situasjon.
Du må aktivere vår tjeneste ‘dokumentlager’ for å ta i bruk Fiks digisos.
Les mer om Digisos på NAV sine veiledningssider for kommuner.