Fiks skatte- og inntektsopplysninger
Fiks skatte- og inntektsopplysninger gir saksbehandlere enkel tilgang til viktig info fra Skatteetaten. Enten det er via nettsiden vår eller integrert i kommunens eget fagsystem, kan opplysningene brukes for å justere foreldrebetaling i SFO/barnehage og beregne egenandeler for praktisk bistand og langtidsopphold på institusjon.
Tilgjengelige tjenester
Langtidsopphold på institusjon
Løsningen tilrettelegger for at kommunal sektor skal få tilgang til relevant skatte- og inntektsopplysninger for å beregne egenandel for langtidsopphold i institusjon. Den kommunalt ansatte velger inntektsår og legger inn fødselsnummer på den/de man ønsker å få opplysninger om. Responsen består av to deler; en kalkulatordel som gir inntektsgrunnlaget for egenandelsberegning med mulighet for manuelle justeringer, og en visningsdel som viser all relevant informasjon fra skatteoppgjøret. Resultatet kan lastes ned som PDF.
Når du skal ta i bruk tjenesten og opprette en rolle må du bruke tjenesteområdet som heter Helse og omsorg – langtidsopphold.
Les mer om langtidsopphold i institusjon her.
Praktisk bistand og opplæring
Løsningen tilrettelegger for at kommunal sektor skal få tilgang til relevant skatte- og inntektsopplysninger knyttet til egenandel for praktisk bistand for sine innbyggere. Løsningen kan enten benyttes som en nettsideløsning eller som en integrert del av kommunens fagsystem.
Ved bruk av nettsideløsning, kan den kommunalt ansatte legge inn inntektsår, og gjøre oppslag på fødselsnummer. Responsen viser inntektsgrunnlaget for gjeldende år, samt at den ansatte kan gjøre manuelle justeringer ved behov. Resultat kan lastes ned som PDF.
Når du skal ta i bruk tjenesten og opprette en rolle må du bruke tjenesteområdet som heter Helse og omsorg – praktisk bistand.
Les mer om praktisk bistand og opplæring her.
Redusert foreldrebetaling barnehage og SFO
Løsningen tilrettelegger for at kommunal sektor skal kunne vurdere om husholdninger i sin kommune har rett på redusert foreldrebetaling for barn i barnehage eller SFO. Løsningen kan enten benyttes som en nettsideløsning eller som en integrert del av kommunens fagsystem.
Ved bruk av nettsideløsning, kan kommunalt ansatte legge inn inntektsår og slå opp på fødselsnummer. I svaret får man tilbake et inntektsgrunnlag som kan legges til grunn i vurderingen for redusert betaling. Resultat kan lastes ned som PDF.
Når du skal ta i bruk tjenesten og opprette en rolle må du bruke tjenesteområdet som heter Foreldrebetaling SFO/barnehage.
Les mer om redusert foreldrebetaling her.
Segmentsamarbeid med Skatteetaten
I 2020 ble KS utpekt til å være segmentansvarlig på vegne av kommuner og fylkeskommuner overfor Skatteetaten. KS og Skatteetaten inngikk i juni 2020 en avtale som fastsetter segmentansvaret. I 2024 ble fordeling av segmentansvaret mellom KS og KS Digital formalisert.
Ta i bruk Fiks skatte- og inntektsopplysninger
Her finner du veiledere for oppslag via Fiks Forvaltning.
For de fleste Fiks-tjenestene har KS laget maler dere kan ta utgangspunkt i når dere gjør deres egne risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og vurderer personvernkonsekvenser (DPIA). Vi håper malene kan være til hjelp, men dere må selv gjøre deres egne vurderinger og tilpasse innholdet til kommunens situasjon.
Fiks-tjenestene videreutvikles kontinuerlig. Nedenfor ser du en oversikt over når ny funksjonalitet ble lansert. Har du spørsmål knyttet til løsningen kan du sende en e-post til fiks@ks.no
13. august 2024 – Skatteoppgjør for 2023 tilgjengelig for praktisk bistand
4. juli 2024 – Lansering av Avregning API for å vise skatt til gode, restskatt og innbetalt skatt (NB! her må kommunene delegere tilgang i Altinn til nytt API: Avregning API, søk på Avregning API – På vegne av)
03. juli 2024 – Ny versjon av Fiks skatt og inntekt for langtidsplass på institusjon
I samarbeid med jurist Åsmund Edvardsen har vi laget en løsning som følger rettspraksis på området, med mulighet for tilpasninger for lokale retningslinjer.
09. april 2024 – Skatteoppgjør for 2023 ble tilgjengelig for redusert foreldrebetaling
04. april 2024 – Skatteoppgjør for 2023 ble tilgjengelig for langtidsopphold i institusjon
For å få tilgang til Fiks skatte- og inntektsopplysninger trenger du også Fiks folkeregister ettersom løsningen henter inn fødsels- og personnummer fra folkeregisteret.
De mest sentrale elementene i Fiks skatte- og inntektsopplysninger
Fiks skatte- og inntektsopplysninger bygger i stor grad på allerede eksisterende komponenter fra Fiks folkeregister. De to tjenestene er begge underlagt hovedproduktet Fiks register. Det som skiller Fiks skatte- og inntektsopplysninger fra Fiks folkeregister er i hovedsak hvilke opplysninger som hentes og vises/deles.
De underliggende strukturene som gjelder for tjenesten er tilsvarende som for Fiks folkeregister.
Under beskrives strukturer og hensyn som er unik for Fiks skatte- og inntektsopplysninger.
Tilgangsstyring og dataminimering
KS Digital anbefaler at kommunene lager egne roller for hver av tjenestene som det gjøres oppslag mot i Fiks skatte- og inntektsopplysninger.
Sentralisert brukerstyring
Det er mulig å benytte sentralisert brukerstyring på skatte- og inntektsopplysninger. Da vil registrering av roller og dataminimering være som før, men ansattes tilgang til roller, registreres ikke lengre i fiks.
Bruk av sentralisert brukerstyring krever en synkronisering av ansatte og grupper av ansatte som har tilgang, mellom identitetsstyringingssystemet og Fiks. Det kreves teknisk kompetanse for å sette opp denne synkroniseringen. Teknisk veileder for dette er tilgjengelig på Github.
Fiks forvaltning
Ansatte bruker nettsiden Fiks forvaltning for oppslag i skatte- og inntektsopplysninger. Søk etter personer utføres ved å følge en veileder hvor bruker legger inn inntektsår, fødsels- og personnummer på søkeren og evt. relasjoner til søker. Videre tilrettelegges det for å legge inn manuelle felter som er relevante for beregningsgrunnlaget. Resultatet gir et inntektsgrunnlag som legges til grunn for videre beregning av hvor stor egenandel som skal faktureres av kommunen. Se de enkelte veilederne for mer informasjon.
Systemintegrasjon
Oppslag for å hente skatte- og inntektsopplysninger kan gjøres maskinelt fra skjemaløsninger og i fagsystemer. For å sette opp en integrasjon, se vår veileder for oppsett og tilgang.
Lovhjemmel for tilgang til skatte- og inntektsopplysninger
All tilgang til skatte- og inntektsopplysninger er hjemlet i en lov. Dette gjelder tilgang til taushetsbelagte opplysninger. Lovene er grunnlag for hvordan kommunene/fylkeskommunene utfører sine tjenester overfor innbyggere og er gruppert etter tjenesteområder.
Alle brukere av Fiks skatte- og inntektsopplysninger er gjennom sin rolle knyttet til et tjenesteområde med referanse til hjemmel i lov.
Hvilke hjemler som gjelder for de forskjellige tjenestene står i tjenestebeskrivelsene, se under avtaler i veileder for oppsett og tilgang.
Prosjekthistorikk for Fiks skatte- og inntektsopplysninger
I 2020 ble KS utpekt til å være segmentansvarlig på vegne av kommuner og fylkeskommuner overfor Skatteetaten. KS og Skatteetaten inngikk i juni 2020 en avtale som fastsetter segmentansvaret.
KS etablerte et 3-årig forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU-prosjekt) for å realisere hensikten med segmentansvarsavtalen, det vil si å etablere og tilby tekniske grensesnitt (API’er) for alle de kommunale tjenestene som har behov for data fra Skatteetaten.