Segmentsamarbeid

Hva er et segmentsamarbeid?

Segmentsamarbeid er beskrevet på Skatteetatens nettsider og i Skatteetatens policy for deling.
En segmentansvarlig er en virksomhet som representerer en gruppe (et segment) med konsumenter med det samme formålet og hjemmelsgrunnlaget for å motta og behandle opplysninger fra Skatteetaten. Det er segmentet som utpeker representanten, og kommunal sektor har utpekt KS som segmentansvarlig. Hensikten med samarbeidet er å effektivisere utvikling og forvaltning av tjenester ved felles prioriteringer og standardiserte digitale løsninger for utlevering av opplysninger fra Skatteetaten til kommunal sektor. For virksomheter som har samordnet seg ved å utpeke en segmentansvarlig, tilbyr Skatteetaten et utvidet servicetilbud for samhandling med segmentet.

KS og Skatteetaten inngikk i juni 2020 en avtale som fastsetter segmentansvaret. Her ble KS utpekt av kommunal sektor til å være segmentansvarlig på vegne av kommuner og fylkeskommuner overfor Skatteetaten. Segmentansvarsavtalen mellom KS og Skatteetaten innebærer et formalisert samarbeid om tilgjengeliggjøring av opplysninger fra Skatteetatens registre. 

Som følge av segmentansvarsavtalen mellom KS og Skatteetaten har KS følgende oppgaver: 
  • være kontaktpunkt mot Skatteetaten ​på vegne av kommunesektoren
  • formidle informasjon og endringer mellom Skatteetaten og kommunesektoren 
  • koordinere og prioritere endringsønsker kommunesektoren ​har til Skatteetaten 
  • tilby faglig brukerstøtte til kommunesektoren 
  • bistå med at kommunesektoren får tilgang til opplysninger hos Skatteetaten​, inkludert håndtere og forvalte avtale (Skatteetatens tilslutningserklæring) mellom Skatteetaten og kommunesektoren 
  • sikre at Skatteetatens vilkår aksepteres og etterleves av kommunesektoren 

For å mest hensiktsmessig forvalte segmentansvaret har KS delegert det operative og tekniske ansvaret til KS Digitale Fellestjenester AS (KS Digital). Dette innebærer at KS Digital ivaretar administrativ avtalehåndtering, hendelseshåndtering, endringsønsker og spørsmål fra kommunene, samt faglig veiledning.  KS Digital fungerer også som teknisk segmentansvarlig og vil i denne rollen yte teknisk bistand for de kommunene som benytter KS Digital sine tekniske løsninger ved integrasjon til Skatteetatens tjenester. KS Digital vil som teknisk segmentansvarlig sørge for videreformidling av opplysningene ved hjelp av KS Digital sin plattform. KS Digital vil ivareta forvaltningsprosesser som gjelder selve distribusjonen av opplysningene, herunder forberedelser til påkobling og oppfølging av teknisk grensesnitt.     
KS Digital er videre kommunens kontaktpunkt om alle praktiske forhold i segmentet. 

KS har det strategiske og det interessepolitiske ansvaret for segmentet.  

Tjenester i segmentet

Segmentet omfatter all informasjon som deles fra Skatteetaten til kommunal sektor.
Dette er et vidt felt, og vi jobber kontinuerlig med å identifisere behov og ser på utvikling og forbedring av delingsløsninger for hele segmentet.

Følgende eksisterende tjenester er omfattet av segmentansvarsavtalen:
Folkeregisteret
Boligsosialt arbeid
Egenandel for langtidsopphold i institusjon 
Egenandel for praktisk bistand og opplæring 
Formuesverdier for fastsetting av eiendomsskatt 
Redusert foreldrebetaling barnehage og SFO 
Særnamsmyndigheten (Kommunal innkreving) 

Av disse har KS Digital følgende tjenester under Fiks Register:
Folkeregisteret
Egenandel for langtidsopphold i institusjon 
Egenandel for praktisk bistand  
Redusert foreldrebetaling barnehage og SFO 

I tillegg er det flere andre tjenester som vi arbeider med å kartlegge behovet for.

Betaling

Segmentansvaret er en del av grunnfinansieringen som kommunene betaler for våre tjenester.
Se mer informasjon om priser her.

Årsrevisjon/endringer i Skatteetatens delingstjenester

En av de viktigste oppgavene vi har som segmentansvarlig er å behandle den årlige revisjonen av Skatteetatens API, i tillegg til eventuelle andre endringer som Skatteetaten gjør i sine delingstjenester i løpet av året.
KS Digital må se over og identifisere de praktiske konsekvensene endringene utgjør for både kommunene, leverandører og andre parter som blir påvirket.
Så snart konsekvensene er avklart, plikter KS Digital å informere alle berørte parter på en tilpasset måte.

Under ligger en oversikt over endringer som er gjort i Skatteetatens delingstjenester, som er behandlet og informert ut om av KS Digital. (Oversikten er under arbeid, og vil bli fylt fortløpende.)

Endring fra SkatteetatenKonsekvensBerørte parterInformasjon sendt ut