Min kommune – barnevern
Kommuner kan ta i bruk denne tjenesten fra og med Q4. Ta kontakt med oss på fiks@ks.no hvis du har planer å ta i bruk tjenesten eller innspill til denne nettsiden.
Digitale innbyggertjenester gir ansatte i barnevernet hjelp til å utføre tjenester mer effektivt og med reell medvirkning.
Prosjektmedarbeider Digibarnevern i Trondheim kommune
Ta i bruk Min kommune – barnevern
Hovedavtalen med databehandleravtale gjelder for alle kundeforhold. Når kommunen tar i bruk Min kommune – barnevern vil også tjenestevedlegg gjelde. Dette er en databehandleravtale mellom kommunen som behandlingsansvarlig og KS Digital som databehandler. Du kan se innhold i dokumentene her:
Tjenesten er finansiert med prosjektstøtte gjennom «Finansieringsordning for digitaliseringsprosjekter i kommunal sektor» – forkortet ‘Digifin’. Prosjektstøtten tilbakebetales til Digifin gjennom en engangskostnad for alle kommunene som tar løsningen i bruk. Avgift betales én gang og gjelder da for både Min kommune – barnevern og Chat – barnevern:
– Kommuner < 6300 innbyggere: 25000 kr
– Kommuner > 6300 innbyggere: 9,30 kr per innbygger
KS Digital vil fakturere for bruk av Min kommune – barnevern. Prisen dekker drift, forvaltning og videreutvikling. Kommuner kan se hva tjenesten vil koste ved å bruke vår priskalkulator. Alle kommuner i et barnevernssamarbeid må ta i bruk tjenesten. Prisen følger prismodellen vår, som ble vedtatt etter en høringsrunde i kommunal sektor. Prisen består av en fast pris og en pris per innbygger (med en justering for kommunestørrelse).
I tillegg må kommunen ta i bruk tjenesten Min kommune. Nesten 200 kommuner bruker og betaler allerede for denne løsningen. Hvis kommunen ikke har tatt i bruk Min kommune, må kommunen betale Digifin-avgiften for etablering. Inntil 1.1.2025 må kommunen også betale en månedspris for bruk av Min kommue. Fra og med 1.1.2025 faller denne prisen bort, da Min kommune blir en del av grunnfinansiering. Da er Min kommune altså en del av grunnpakken som alle kommuner får.
Min kommune – barnevern bruker også felleskomponentene SvarUt, e-dialog og dokumentlager. Prisene for disse finnes i samme prisoversikt.
Min kommune – barnevern tilgjengeliggjør informasjon fra fagsystem for innbyggere. Innbyggere kan også sende informasjon til barnevernets fagsystem. Denne løsningen kan altså kun tas i bruk av kommuner som bruker et fagsystem som har utviklet integrasjon med Min kommune – barnevern. Både Visma og Netcompany er i gang med utvikling av denne integrasjonen. Ta kontakt med fagsystemleverandør for veiledning som gjelder oppsettet i fagsystemet.
Løsningen må også konfigureres på Fiks-administratorsider. Kommunen trenger informasjon fra fagsystemleverandør for riktig oppsett. En administrator i kommunen med tilgang kan sette opp Min kommune – barnevern på våre forvaltningssider.
Her vil det komme informasjonen som du trenger for å oppsett av tjenesten og tilgangsstyring.
Vi har laget maler kommunen kan ta utgangspunkt i, for egne risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA). Risikoene er basert på ROS-grunnlaget. Dette er en produktbeskrivelse som beskriver arkitekturen, datatypene og interessenter.
Disse dokumentene er utarbeidet i samarbeid med pilotkommuner og skal være til hjelp for kommunenes egne vurderinger. Kommunen må selv tilpasse innholdet til kommunens situasjon. ROS- og DPIA-mal hjelper å identifisere tiltak som kommunen må gjøre, for at risiko med å bruke løsningen reduseres til et akseptabelt nivå. Siden løsningen gjelder barnevernssaker, er dataene som behandles i løsningen av høy sensitivitet, og det er ekstra viktig at kommunen gjør nøye vurderinger. Vi setter pris på alle innspill og spørsmål, og vil oppdatere dokumentasjon ved nye innspill og evalueringer.
KS Digital sørger for at brukergrensesnittet av Min kommune – barnevern er universelt utformet. Det er kommunens ansvar at dokumentene fra fagsystemet, som tilgjengeliggjøres til innbyggeren gjennom løsning, er universelt utformet.
Alle offentlige nettsider og apper skal ha en tilgjengelighetserklæring i Digdirs sentrale løsning uustatus.no. Kommunen kan bruke sjekklisten som utgangspunkt for utfylling av tilgjengelighetserklæring. Du finner sjekklisten på denne nettsiden:
For å ta i bruk Min kommune – barnevern må kommunen også ha tatt i bruk:
- Min kommune (lenke til informasjon om tjenesten)
- For en del funksjonalitet må kommunen også bruke Fiks dokumentlager (lenke til oppsett på Fiks-administratorsiden). Fagsystemleverandør kan også velge å integrere seg mot Min kommune uten bruk av dokumentlager.
- Løsningen bruker også SvarUt og e-dialog (en tjeneste under Fiks melding)
KS Digital tilbyr også andre løsninger innenfor barnevern, som kan brukes uavhengig av hverandre:
- Chat – barnevern (lanseres til pilotkommuner i vår 2024 og til alle kommuner etter sommeren)
- Nasjonal portal for bekymringsmelding
- Fiks protokoll – KOSTRA-rapportering fra fagsystem til SSB
Her kan du laste ned en standardpresentasjon (PPT) om løsningene Chat – barnevern og Min kommune – barnevern. Du kan bruke denne (eller et utvalg) til å informere internt i kommunen. Info er nyttig for ansatte som jobber med barnevern, IT, personvern og arkiv. Presentasjonen omhandler behov og funksjonalitet som dekkes, samt praktisk informasjon om kostnader, sikkerhet og personvern og andre viktige tema for å kunne ta i bruk løsningene.
Vi vil oppdatere standardpresentasjonen regelmessig, og her kan du alltid finne siste versjon. Gi innspill til fiks@ks.no hvis du savner informasjon eller har innspill til endringer.