BRUK.ks.no

BRUK er et nasjonalt pilotprosjekt for å utvikle deler av økosystemet for digitale læremidler. Tjenesten skal tilrettelegge for større valgfrihet for lærere og elever i bruk av ulike læringsressurser gjennom å tilrettelegge for bruksbaserte betalingsmodeller.

Bakgrunn

Bakgrunn for pilotering av BRUK – Administrasjonsløsning for brukerbasert betalingsmodeller for læringsressurser.

Som del av et KS-eid FOU-prosjektet AVT (Aktivitetsdata for vurdering og tilpasset opplæring) har Utdanningsetaten i Oslo kommune utviklet og etablert en pilot på en betalingsmodell og administrasjonsløsningen BRUK, som er tuftet på at det betales basert på brukernes pålogginger og eventuelt aktiviteter i læremidler og læringsressurser. Konseptet for bruksbasert betaling ble utviklet for å muliggjøre at lærere og elever skal ha reell mulighet for å ta i bruk nye læremidler «dynamisk» basert på anbefalinger fra læringsanalyse.  

Gjennom denne tjenesten kan skoleeiere, og andre aktører i kommunene og fylkeskommunene som har behov for læremidler, betale ut fra den reelle bruken av tjenestene. På den måten får de tilgang til ulike læremidler fra ulike leverandører i parallell og kan bedre tilrettelegge undervisningen.

Leverandørene som deltar i ordningen registrerer seg i tjenesten og angir selv priser der. Deretter faktureres skolene etterskuddsvis for antall pålogginger eller aktiviteter elevene gjør i læremiddelet. Løsningen er pilotert i Osloskolen og i tre kommuner i Trøndelag, og hadde skoleåret 2023/24 nærmere 30 leverandører som deltok i piloteringen. 

Fleksibelt og tilgjengelig

Deltakerskolene betaler etterskuddsvis basert på faktisk bruk av disse produktene. Bruken beregnes ut fra antall Feide-pålogginger til aktuelt produkt og eventuelt elevens aktiviteter i produktet.

Oversikt over dette og samlet pris er tilgjengelig i verktøyet “Bruk”, som skoleleder og IKT-ansvarlig ved deltakerskoler har tilgang til (brukerveiledning for Driftsportalen beskriver hvordan IKT-ansvarlig vedlikeholder dette).

Deltakere i prosjektet

Piloteringen skal økes gradvis i tre hovedfaser;  

  • Fase 1 – begrenset oppstart skolestart høst 2024 med vekt på oppstart og teknisk rigg  
  • Fase 2 – utvide med noen flere deltakende kommuner og leverandører senhøst/vinter 2024/25 
  • Fase 3 – klargjøre full pilotering for skoleåret 2025/26 

Til oppstart Fase 1 Skolestart høst 2024 deltar fire kommuner og en fylkeskommune samt 27 leverandører av læringsressurser.  

Kommuner og fylkeskommuner som deltar er

  • Inderøy med seks skoler
  • Nittedal med ti skoler
  • Snåsa med to skoler
  • Steinkjer med tolv skoler
  • Vestfold Fylkeskommune med fire skoler

Full oversikt over skoler og alle 27 leverandører finner du i oversiktene nedenfor. 
I denne filen finnes informasjon du som leverandør trenger om skolene: 

Informasjon for leverandører

Vi er glade for at så mange ønsker å delta i vår utvidede pilotering av Bruk-løsningen og bruksbaserte betalingsmodeller. Her kommer viktig informasjon om frister og aktiviteter fremover.

Det blir dialogmøte for læremiddelleverandørene 26.september(utsatt fra 13.sept.)

Presentasjonen fra EdTechforum 10.september 2024.

Agenda for dialogmøte
• Status fra prosjektet
• Tilbakemelding fra leverandørene
• Innspill og diskusjon om aktuelle forskningsspørsmål
• Dialog om UU, RoS og DPIA – vurderinger
• Innspill til kursside på KS Læring kan settes opp
• Innspill til videreutvikling av tjenesten
• Innspill til rekrutteringsarbeidet av flere fylkeskommuner og kommuner
Om det er noe dere tenker mangler så hører vi gjerne fra dere. Kontakt Lene Karin Wiberg

Bruk-tjenesten – https://bruk.ks.no er tilgjengelig for innlogging.

Informasjon til pilot-leverandører

Tjenesten er i første fase en tvilling av AVT2-prosjektet sin tekniske løsning, som Oslo utviklet og driftet for prosjektet. Vi har også fått overført det oppdaterte innholdet i databasen som er relevant for deltakerskolene i KS Bruk pilotprosjekt. Pris for nye tjenester står spesifisert i avtalene nedenfor.

Dersom nye leverandøren ikke registrerer sine priser i administrasjonsløsningen (Bruk) innen angitte frister, settes default pris for tjenesten til kr. 2,- per pålogging, skolens maksimalpris per måned settes til kr. 8,- per elev.

Dersom dere ikke går inn og endrer pris vil default pris gjelde, og som utgangspunkt for videre prising dette skoleåret.

For mer detaljer se avtalemal.

Hvordan går jeg frem for å signere en avtale?

Avtalemaler for leverandører


Vi jobber med å oppdatere løsningen slik at riktige leverandører ligger inne, oppdatere ikoner, video og tekst osv. Vi samarbeider tett med Oslo på dette området, så dersom dere ber om endringer i tjeneste-omtale el.l., vil det oppdateres for både Osloskolen og KS-piloten, med mindre dere ønsker noe annet.

Hvordan endre priser og gi tilgang til andre i min virksomhet?
Kontaktpersoner hos leverandør, som er lagt inn i databasen, har mulighet for å logge inn og endre informasjon, inkludert priser. Disse kan også gi tilgang til andre personer i egen virksomhet.

Ofte stilte spørsmål

I denne filen finnes informasjon du som leverandør trenger om skolene:

Oversikt over skoler med organisasjonsnummer

Hvilke Feide brukernavnsuffix (realm) gjelder for kommuner som deltar i ordningen?

Realm er teksten til høyre for @-tegnet i Feide-brukernavnet (eduPersonPrincipalName). For deltakerkommunene og Osloskolen er realm-verdiene følgende:

  • Osloskolen: @feide.osloskolen.no
  • Inderøy: @inderoy.kommune.no
  • Steinkjer: @steinkjer.kommune.no
  • Snåsa: @snasa.kommune.no
  • Nittedal: @nittedal.kommune.no

Vestfold: @vtfk.no (fra august 2024 endres dette til @vestfoldfylke.no)

Hvilket endepunkt skal bokåpninger sendes til for de ulike kommunene?

Bokåpninger fra kommunene som deltar via KS sendes til bruk.ks.no. (Bokåpninger for brukere fra Osloskolen sendes til bruk.osloskolen.no)

KS vil i første omgang benytte samme datakilde som Osloskolen, frem til de får satt opp en egen. Tidspunkt for når KS sin datakilde er klar er ikke fastsatt. Fram til dette er på plass vil dermed eneste forskjellen være en ulik URL, basert på om brukeren som åpner en bok er fra «Osloskolen» eller «KS». Når KS får sin egen datakilde vil leverandøren kunne be om tilgang til denne i Feides kundeportal på samme måte som leverandøren har gjort for Oslo kommune. Forskjellen når KS får sin egen datakilde vil være at også token for kall til datakilden må hentes for KS sin datakilde når kall gjøres mot dem.

Oppsummert vil forskjellen på miljøene være:

  • URL for api-kall
  • Etter KS får egen datakilde:
    • Audience ved token exchange
    • Tilgang til KS sin datakilde kreves før det tas i bruk

Er det slik at når jeg har lagt inn pris for én av deltakerkommunene på bruk.ks.no, blir prisen med over til de andre deltakerne?

Det stemmer – det er en felles pris som legges som gjelder for alle deltakerkommunene.

Informasjon for kommuner

Hvordan koble dere til?

Informasjon kommer

Maler for ROS og DPIA

Vi har laget maler dere kan ta utgangspunkt i når dere gjør deres egne risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og vurderer personvernkonsekvenser (DPIA). Vi håper malene kan være til hjelp, men dere må selv gjøre deres egne vurderinger og tilpasse innholdet til kommunens situasjon.

Last ned mal for ROS – blir tilgjengelig i begynnelsen av august.

Last ned mal for DPIA – blir tilgjengelig i begynnelsen av august.

WCAG-sjekkliste

Alle offentlige nettsider og apper skal ha en tilgjengelighetserklæring i Digdirs sentrale løsning uustatus.no. Vi har laget sjekklister som kan brukes som mal for utfylling av tilgjengelighetserklæring for våre tjenester. Fyll ut tilgjengelighetserklæring på uustatus.no.

Last ned WCAG-Sjekklisten for bruk.ks.no

Videreutvikling og rettelser

Informasjon kommer

Ofte stilte spørsmål

Informasjon kommer

Webinarer

Ingen planlagte webinarer.